محصولات درون سبد خرید 0
سبد خرید شما خالی است

بزرگترین مارکت آنلاین محصولات مجازی زنواتو افتتاح شد

znvato 0 2023

کمی با تاخیر اما بالاخره وبلاگ زنواتو راه‌اندازی شد این اولین نوشته از وبلاگ ماست امیدواریم بتوانیم  محتوای فاخر و ارزشمند تولید و تقدیم حضور شما عزیزان کنیم. حتما در ادامه با نظرات ارزشمند خود به ما کمک کنید تا به سمت تولید محتوای مورد علاقه شما حرکت کنیم. شروع یک مسیر بزرگ در پلتفرم […]

منتشر شده در 8 فروردین 1402

کمی با تاخیر اما بالاخره وبلاگ زنواتو راه‌اندازی شد این اولین نوشته از وبلاگ ماست امیدواریم بتوانیم  محتوای فاخر و ارزشمند تولید و تقدیم حضور شما عزیزان کنیم. حتما در ادامه با نظرات ارزشمند خود به ما کمک کنید تا به سمت تولید محتوای مورد علاقه شما حرکت کنیم.

شروع یک مسیر بزرگ در پلتفرم زنواتو

یکی از اهدافی که ما همواره در پلتفرم زنواتو دنبال میکنیم رعایت حقوق و حفظ ارزشمندی مشتری و توسعه دهنده است. متاسفانه با انحصاری که در بازار وردپرس ایران ایجاد شده، پیام‌های زیادی از نارضایتی وبمستران و توسعه دهندگان از سایر پلتفرم‌ها دریافت کردیم که در نهایت با تحقیق و ارزیابی بازار و حمایت‌ های دوستان عزیز که در این مسیر همراه ما بودند، زنواتو با هدف کمک به جامعه وبمستر و توسعه دهنده ایرانی و شکستن انحصار بازار هم‌اکنون متولد شد تا به زودی به بزرگترین و بهترین مارکت ایران تبدیل شود. ما به دنبال ایجاد انحصاری تازه نیستیم اما مطمئن باشید این انحصار را خواهیم شکست. این بازار باید به جایی بهتر و حرفه‌ای تر تبدیل شود. بدیعی است در این مسیر به همراهی شما خوبان و همکاری توسعه دهندگان حرفه‌ای نیازمندیم تا بتوانیم باهم در این مسیر قدم بر داریم.

چرا محصولات توقف فروش میشوند و از مارکتی به مارکت دیگر منتقل میشوند؟

بگذارید برای پاسخ دادن به این سوال یک اصل مهم را با هم بررسی کنیم. زمانیکه یک توسعه دهنده محصولی را تولید و آماده فروش میکند، چندین راه برای فروش آن دارد. مثلا میتواند در سایت خود یا در مارکت های موجود آن را عرضه کند. خب منطقی‌است توسعه دهنده سایت خود را برای فروش انتخاب کند به دلیل اینکه قرار نیست پورسانت پرداخت کند، اما با اینحال چرا توسعه دهندگان تصمیم میگیرند محصولات خود را در مارکت‌ها منتشر کنند؟

علاوه بر امکانات منحصربفردی که مارکت‌ها در اختیار توسعه دهنده قرار میدهند، تعداد قابل توجه کاربران دنبال کننده این مارکت‌ها میتواند یک دلیل مهم برای این همکاری باشد. هر توسعه دهنده‌ای تمایل دارد محصول خود را در معرض دید هزاران کاربر هدف قرار دهد، قطعا برای اینکار مارکت‌ها بهترین گزینه هستند به دلیل اینکه دارای هزاران کاربر هدف هستند و این یعنی محصول توسعه دهنده میتواند شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشد.

توسعه دهنده قوانین سفت و سخت این مارکت‌ها را می‌پذیرد تا فقط محصولاتش دیده شوند. خب ظاهرا این یک توافق دو طرفه و رضایت بخش است اما چرا بعد از مدتی توسعه دهندگان تمایلی به ادامه در آن مارکت ندارند؟ حتی این موضوع در محصولات پر فروش هم دیده شده و حجم زیادی از مشتری که باید دوباره محصول را با تخفیف خریداری کنند.

قطعا هیچ توسعه دهنده‌ای دوست ندارد این اتفاق بیفتد اما گاهی اوقات اجبار واژه‌ایست که میتوان از آن برای این اتفاق یاد کرد.

  • مارکت ها رسالت خود را فراموش میکنند، بی توجهی به محصول و دیدن نشدن آن

متاسفانه باتوجه به افزایش درآمد مارکت‌ها و انحصاری که در بازار به‌وجود آمده، مارکت‌ها معمولا فراموش میکنند باید تلاش کنند تا محصول توسعه دهنده دیده شود. یکی از دلایلی که توسعه دهنده به همکاری با این مارکت‌ها راضی میشود، قطعا امر دیده شدن محصول است، اما باتوجه به تعداد محصولات موجود در این مارکت‌ها، ممکن است برای آن‌ها تفاوتی نداشته باشد کدام محصول میفروشد چه بسا محصولاتی که پورسانت بیشتری دارند بیشتر برای فروش صرفه دارند. در واقعیت برای آنها مهم نیست محصول شما بفروشد یا محصول دیگری و اصلا محصول و اصالت آن چیزیست که بی اهمیت‌ترین است در این مارکت‌ها! گاهی اوقات محصولاتی اصیل و حرفه‌ای که مشخص است توسعه دهنده برای آن چقدر زحمت کشیده را در این مارکت‌ها میبینیم اما فارغ از آنکه به آن توجه کنند یا برای دیده شدن آن تلاش کنند.

اگر قرار باشد برای دیده شدن محصول، شخص توسعه دهنده خودش تبلیغات کند یا کوچک‌ترین تلاشی برای دیده شدن محصول خود کند، قطعا این مارکت‌ها بی اهمیت‌ترین انتخاب خواهند شد. در ابتدا هم عرض کردیم یکی از دلایل مهم برای عرضه محصولات در این مارکت‌ها، قطعا امر دیده شدن محصول است اما مارکت‌ها این مهم را گاها فراموش میکنند یا نمیخواهند به یاد بیاورند و این جای تامل و تاسف دارد که چرا باید توسعه دهنده ایرانی از بدیعی ترین حق خود محروم باشد.

  • قوانین و شرایط بازاریابی اشتباه

توسعه دهنده حتی اختیار تعیین قیمت محصول خود را ندارد یا نمیتواند در جشنواره‌ها برای محصولات خود تخفیف قرار دهد. هر فروشنده‌ای دوست دارد در شرایط ویژه مثل اعیاد، روزهای خاص و جشنواره‌های مختلف برای محصولات خود تخفیف قرار دهد اما متاسفانه توسعه دهنده فقط باید منتظر باشد که آیا این مارکت‌ها تصمیم به پروموت محصول بگیرند یا نه!

در این مارکت ها توجه ویژه‌ای به برخی محصولات خاص میشود که واقعا دلیل آن مشخص نیست اما این را در نظر نمیگیرند که توسعه دهنده این تبعیض ها را متوجه میشود و گاهی دلگیر اما نمیتواند کاری کند. خب قطعا در امر بازاریابی فروش محصولات پرفروش یا منتسب به تیم مارکت، کاری منطقی‌تر و به‌صرفه‌تر است اما نه همیشه. نباید به توسعه دهنده و محصولاتش بی توجهی کرد اگر این اتفاق بیفتد دیر یا زود برای توسعه دهنده ادامه این همکاری دشوار میشود.

  • قیمت گذاری غلط و بدون توجه به ارزش واقعی محصول

یکی از بزرگترین مشکلات این مارکت‌ها عدم تسلط فنی روی محصولات است، بطوری که ممکن است برای یک محصول عادی قیمت بیشتری نسبت به یک محصول پر از قابلیت ویژه تعیین شود. قطعا قیمت گذاری بر اساس قابلیت‌ها، کیفیت و سایر ملاک‌ها انجام میشود اما زمانیکه توسعه دهنده احساس میکند مارکت، تفاوتی بین یک محصول کم قابلیت و یک محصول با قابلیت متعدد احساس نمیکند، قطعا دلسرد میشود و چه احساسی بد تر از این! شما در نهایت محصول را با قیمت واقعی آن خریداری نمیکنید و به هیچ عنوان قیمت در این مارکت‌ها نمیتواند ملاک برتری یک محصول باشد چون قیمت‌گذاری اصلا بر اساس ارزش آن محصول اتفاق نیفتاده و صرفا اعدادی بوده که روی کیبورد تایپ شده است.

  • شرایط نا مناسب و تاخیر در تسویه حساب‌های هفتگی

تسویه حساب هفتگی بسیار دلچسب است اما اگر واقعا هفتگی باشد! متاسفانه متوجه شدیم تسویه حساب‌ها مدتی در این مارکت‌ها نگهداری میشوند. مثلا وقتی شما امروز درخواست تسویه حساب ثبت میکند، چرا باید حداقل ۳ روز آینده و گاهی تا ۷ روز آینده این واریز به تاخیر بیفتد؟ با گفتگوهایی که با برخی توسعه دهندگان پر درآمد این مارکت‌ها داشتیم متوجه شدیم برخی از توسعه دهندگان در همان روز اول ثبت درخواست، درآمد خود را دریافت میکنند و اینجا باز هم با تبعیض روبه‌رو هستیم چرا باید یک توسعه دهنده خاص اولویت بیشتری برای تسویه حساب زود هنگام داشته باشد؟ اگر محدودیت‌های بانکی باعث این اقدام میشوند چرا بصورت دوره‌ای جای توسعه دهندگان را تغییر نمیدهند؟ ما متعقدیم باید همیشه تمام توسعه دهندگان در شرایطی برابر حضور داشته باشند تا بتوانند رشد کنند و پیشرفت داشته باشند وگرنه این مارکت‌ها جز سرگرمی کاری را از پیش نمیبرند.

  •  قوانین دست و پا گیر ، محیط بسته و عدم ارائه قابلیت‌های مناسب

مارکت‌هایی که توسعه دهنده را در قفس نگهداری میکنند! توسعه دهنده، نبایدهایی دارد که ما را یاد کره شمالی می‌اندازد. گاهی این مارکت‌ها فراموش میکنند فقط نماینده فروش محصولات توسعه دهندگان هستند و نه مالک آن! اما طوری رفتار میکنند که انگار تولید کننده محصول هستند و توسعه دهنده هیچ حقی از محصول خود ندارد.توسعه دهنده حق ندارد خدمات اختصاصی انجام دهد یا حق ندارد حتی آی دی شبکه‌های اجتماعی ارسال کند. ما متعقدیم این قوانین محدود کننده یا باید نباشند یا اگر هستند باید بستر بهتری به عنوان جایگزین ارائه شود. مثلا اگر کارت به کارت ممنوع است چرا راهکاری برای ارائه خدمات اختصاصی برای توسعه دهنده وجود ندارد؟ آیا نباید جایگزین معرفی کنند؟ میشود نیاز را کاملا نادیده گرفت و کاملا دیکتاتوری رفتار کرد؟

ماجراهای واقعی مارکت‌های ایرانی، این بار از زبان توسعه دهندگان

  • ماجرای اول: اشتباه در واریز درآمد هفتگی

طبق معمول همیشه درخواست تسویه حساب درآمد هفتگی خودم را برای مارکت ارسال کردم، درخواست تائید شد و تقریبا ۳ بامداد بصورت پایا برای من واریز شد. اما اتفاقی عجیب رخ داده بود، در واقع مبلغ درآمد این هفته برای من دو بار واریز شده بود. مبلغ تسویه حساب زیاد نبود اما این 540 هزار تومان دوبار واریز شده بود. احتمالا حسابدار شرکت یکبار واریز کرده و اشتباها مجددا واریز را تکرار کرده که خب در نهایت این مبلغ دوبار برای من پایا شده بود.

از فردای آن روز تماس های مکرر از این شرکت داشتم، مبنی بر واریز این مبلغ اضافه به حساب شرکت، مبلغ را برای این شرکت بعد از چند روز پایا کردم اما به دلیل یک خطای بانکی به حساب مقصد واریز نشده بود. اما نکته‌ای که وجود داشت من در کیف پول خودم در هفته بعدی تقریبا بیشتر از این مبلغ درآمد کسب کرده بودم. از این مارکت درخواست کردم بجای واریز به حساب شما، این مبلغ را از کیف من کسر کنید اما گفتند نمیشود چون حساب‌های شرکت به هم‌میریزد. برای من سوال است، این واریز اشتباه حساب‌های شرکت را به‌هم‌نزده، کسر از کیف پول من حساب‌های شرکت را به‌هم‌میزند؟ به همین دلیل تسویه حساب من ۲ هفته در وضعیت معلق قرار گرفت تا در نهایت این مبلغ را برای این شرکت واریز کردم و بعد مبلغ درآمدهای جدید را برام واریز کردند.

  • ماجرای دوم: تجربه تعداد زیادی فروش در یک روز

یک روز مثل همیشه وقتی صفحه موبایل خود را بررسی کردم کاملا شوکه شدم! در کمال نا باوری اتفاقی بی سابقه رخ داده بود. برای اولین بار پیامک‌های فروش زیادی دریافت کرده بودم. ابتدا فکر کردم پیامک‌های فروش به اشتباه چندبار برای من ارسال شده اما با بررسی پنل این مارکت، متوجه شدم واقعا فروش اتفاق افتاده و من در عرض یک روز درآمد چند هفته را کسب کرده‌ام. واقعا حس زیبایی بود حتی ار فرط خوشحالی تصمیم گرفتم خانواده را به رستوران دعوت کنم.

از فردای آن روز متوجه شدم موجودی کیف پول من درحال کم شدن است، سریعا به لیست تراکنش‌ها مراجعه کردم و در کمال ناباوری متوجه استرداد سفارشات شدم، اما چرا؟ طبق قوانین مارکت استرداد باید به دلایلی اتفاق بیفتد مثلا نقض در محصول یا عدم ارائه خدمات پشتیبانی، درحالی‌که من در این مدت حتی یک ناراضی از محصولات خود نداشتم.

چند ساعت بعد باز هم این استرداد ها ادامه داشت، بی طاقت شدم و شروع کردم به ارسال تیکت و ارسال اسکرین شات‌های استردادها و جویای دلیل شدم. تقریبا دو روز  از این استردادها اسکرین شات میگرفتم و برای این مارکت ارسال میکردم اما دریغ از یک پاسخ خشک و خالی و کاملا بی توجه به درخواستی که مطرح شده بود انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و این تیکت جفنگ است.

به عنوان تیر آخر تصمیم گرفتم مستقیما با مارکت تماس تلفنی بر قرار کنم و جویای ماجرا شوم. اپراتوری که تلفن را پاسخ داد از قبل با او آشنایی داشتم و مطمئنم اگر این آشنایی از قبل نبود هرگز این راز فاش نمیشد. چیزی که شنیدم مرا به کلی از این مارکت نا امید کرد. البته تمامی مستندات این اتفاق موجود است اما تمایلی به انتشار آن ندارم.

چیزی که شنیدم چندان دور از ذهن نبود به دلیل اینکه تیم توسعه دهنده ضعیفی در این مارکت وجود داشت و کاملا طبیعی بنظر میرسید اما از یک مارکت مدعی انتظار بیشتری میرود. دقیقا عین جمله اپراتور را در ادامه بیان میکنم:

« یه از خدا بی خبری بدون اینکه پول پرداخت کنه اومده محصولات و خریده و چون پولی پرداخت نکرده ما داریم به مرور سفارشات رو مسترد میکنیم اما اصلا نگران نباشید، محصولات خریداری شده دانلود نشدند‌ »

اصلا بماند چه تضمینی وجود دارد که محصولات دانلود نشده‌اند اما این اتفاق در بستر یک مارکت مدعی نباید بیفتد. در این اتفاق متضرر شدم اما هیچکس نفهمید جز توسعه دهندگانی که این اتفاق برایشان رخ داده بود شاید با خواندن این متن یاد این اتفاق بیفتند.

  • ماجرای سوم: افزایش پورسانت محصول جهت پروموت ویژه آن

نزدیک به شب یلدا بود و کم کم درحال آماده شدن برای این شب طولانی بودم که چند روز قبل تیکت عجیبی از این مارکت دریافت کردم! از من درخواست کرده بودند رضایت خودم را برای کاهش سهم خودم و افزایش سهم سایت برای مدت کمپین اعلام کنم. من ۷۰ درصد از فروش محصولاتم باید دریافت میکردم اما به طرز عجیبی از من درخواست شده این سهم به ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

دلیل آن‌ها برای این تغییر در سهم فروش، جایگاه ویژه‌ای بود که در صفحه لندینگ جشنواره شب یلدا برای محصولی از من در نظر گرفته بودند. در واقع من اگر قرار بود محصولم بصورت ویژه پروموت شود باید با این درخواست موافقت میکردم و اگر نه محصول دیگری جایگزین میگردد. به هیچ عنوان برای من قابل پذیرش نبود و نمیتوانستم این موضوع را قبول کنم. این مارکت همان ۳۰ درصد را هم به جهت فروش محصولات و پروموت آن دریافت میکرد اما برای اینکه محصول مرا بصورت ویژه پروموت کند باید این تغییر در سهم اتفاق بیفتد. در نهایت نتنها که این درخواست را نپذیرفتم بلکه پس از آن درخواست قطع همکاری را ارسال کردم و از آنها برای همیشه خداحافظی کردم. امیدوارم توسعه دهندگان برای محصولات خود ارزش قائل باشند و به راحتی اینطور ارزش وقت و هزینه‌ای که پای تولید یک محصول کاربردی کردند را نا دیده نگیرند. باور کنید چند فروش بیشتر نمیتواند آنقدر مهم باشد که سود حاصل از فروش محصول را به این مارکت‌ها هدیه کنید.

  • ماجرای چهارم: به تاخیر افتادن تسویه حساب بمدت ۳ هفته

طبق قانون و قراردادی که با این شرکت بسته بودم قرار بود هر هفته در یک روز خاص تسویه حساب انجام شود. همیشه این تسویه حساب به موقع انجام میشد تا اینکه در آن هفته، پس از گذشت آن روز خاص متاسفانه متوجه شدم درخواست تسویه حساب من تائید نشده است. اقدامی انجام ندادم و تصور کردم تعداد درخواست‌ها زیاد بوده و درخواست من به تاخیر افتاده و تا هفته بعد منتظر ماندم. اما متاسفانه درخواست هفته بعدی هم تائید نشد درحالی که تسویه هفته قبل‌تر هم هنوز معلق بود. بازهم منتظر ماندم تا هفته بعد و وقتی متوجه شدم این هفته هم قرار نیست تائید شود برای این شرکت تیکت ارسال کردم. اپراتور اعلام کرد درخواست بررسی شده و رفع میشود اما آن هفته هم درخواست تسویه انجام نشد. تا هفته بعد منتظر ماندم به خیال اینکه هفته بعد واریز میشود اما در هفته آینده مجددا تیکت ارسال کردم و از آن شرکت با گلایه درخواست کردم تسویه حساب را انجام دهند.

گفتند فردا تسویه حساب انجام میشود و زمانیکه دلیل این تاخیر را جویا شدم، اعلام کردن به دلیل سقف بانک‌ها نمیتوانستند درخواست ها را واریز کنند البته آن هم سه هفته پشت سر هم! خوشبختانه در نهایت درآمد خود را از این مارکت دریافت کردم اما این تجربه تلخی بود که چند هفته به شدت مرا آزار داد و دوست ندارم برای کسی رخ دهد.

 

و در نهایت تجربیاتی از توسعه دهندگان را خواندید که همچنان ادامه دارد …

 

اصلاحات انجام شده در قوانین مارکت:

  • فروشنده درصورت درخواست مشتری میتواند جهت پشتیبانی بهتر از طریق شبکه‌های اجتماعی با او در ارتباط باشد.
  • جهت انجام خدمات اختصاصی، قابلیت پرداخت امن در بستر تیکت برای فروشندگان فراهم شده که میتوانند از طریق آن نسبت به دریافت وجه خدمات اقدام کنند.
  • امکان فروش محصولات بصورت اشتراک مدت دار فراهم شده است و فروشنده میتواند محصول خود را از نوع اشتراکی انتخاب کند در این حالت کاربر می‌بایست بصورت دوره‌ای پرداخت کند.
  • امکان خرید اقساطی با درخواست فروشنده روی محصولات عادی قابل فعالسازی است.
  • قابلیت لایسنس آزمایشی با درخواست فروشنده قابل فعالسازی است، در این حالت کاربر میتواند در مدت مجاز تست به محصول دسترسی داشته باشد و از آن استفاده کند.
  • با درخواست فروشنده امکان اعمال تخفیف روی محصول در مدت زمان دلخواه وجود دارد.
  • سهم فروش محصولات عالی و پر فروش ایرانی میتواند تا ۹۵ درصد افزایش پیدا کند.
  • فروشنده میتواند محصولات خود را به راحتی در وبسایت شخصی یا مارکت‌های دیگر به فروش برساند. لازم به ذکر است برای فروشندگان انحصاری شرایط ویژه‌ای را در نظر خواهیم گرفت تا تجربه بهتری از همکاری با زنواتو کسب کنند.
  • برای ایجاد تیم پشتیبانی نیازی نیست اعضای تیم، توسعه دهنده باشند و با ایجاد حساب کاربری عادی میتوانند جزء تیم شما باشند.
  • توسعه دهنده میتواند هر زمان که تمایل داشت نسبت به ایجاد صورتحساب درخواست وجه اقدام کند. بین هر درخواست می‌بایست حداقل یک هفته فاصله وجود داشته باشد.
  • فروشنده میتواند برای محصولات ایرانی ۸۰٪ و برای محصولات خارجی ۶۰٪ سهم فروش دریافت کند.
  • فروشنده میتواند نسخه‌های مختلفی از PHP برای محصول خود در بگیرد و در یک ساختار استاندارد آن را ارائه کند. نسخه مناسب توسط افزونه زرین گارد شناسایی شده و نصب میگردد.
  • علاوه بر لایسنس عادی، امکان فروش لایسنس ویژه و لایسنس تجاری برای محصولات فراهم شده است.
  • امکان فروش محصولات بدون پشتیبانی با ۵۰٪ قیمت کمتر فراهم شده است.

برای مشاهده کامل قوانین و شرایط همکاری زنواتو روی این لینک کلیک کنید.

 

در پایان از شما برای همراهی و حمایت‌هایی که از ما داشتید سپاسگزاریم و امیدواریم بتوانیم در این مسیر خدمتگزار شما عزیزان باشیم. درصورتیکه پیشنهادی برای بهبود خدمات وبسایت زنواتو دارید حتما برای ما ارسال کنید تا در تیم توسعه آن را بررسی کنیم.

 

با تشکر – تیم پشتیبانی زنواتو

به اشتراک بگذارید تلگرام
به اشتراک بگذارید واتساپ
به اشتراک بگذارید لینکدین
کپی لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید